+420 731 281 840 | info@sharane.cz

Vzdělávání, inspirace, sdílení: 
manažerský rozvoj, marketing, HRM

+420 731 281 840 | info@sharane.cz

Vzdělávání, inspirace, sdílení:
manažerský rozvoj, marketing, HRM

Monitorujete konkurenci? Přehled sledovaných faktorů ke stažení

Články

Přestože je sledování (popis) konkurence součástí marketingového plánování, setkávám se spíše s tím, že mají firmy o své konkurenci buď povrchové povědomí, nebo řeší konkrétní detaily, které by neměly. Navíc tendence srovnávat se stále s někým mnohem lepším má velké zastoupení i v podnikání.

Různé důvody, proč má smysl se podívat na svou konkurenci

  • Získáte přehled, jak si aktuálně vedete.
  • Budete mít podklad pro opakované srovnání v rámci delšího časového úseku. Poznáte, jak se vyvíjíte v čase vy a jak konkurence.
  • Pokud se vám podaří pochopit, jakým způsobem konkurence funguje, bude pro vás snazší si nastavit vlastní cestu.
  • Při plánování vlastní image zohledníte i reálná data z vašeho trhu. Budete vědět, proč děláte, co děláte. Lépe se zorientujete, na jakém trhu se nacházíte, jak funguje, jaké trendy se vás týkají, co je méně a co více podstatné.

Zmapovat konkurenci je důležité, ale nekopírujte ji. Nikdy nevíte, co je za jejich taktikou/strategií skryté. Jaké mají cíle, procesy, hodnoty, vnitřní motivaci a další individuální podmínky. Poznejte svou konkurenci proto, abyste si nastavili svou image.

Když se chcete o konkurenci dozvědět více, rozlišujte, do jaké kategorie patří:

  • Srovnatelná/podobná firma – to je vaše hlavní konkurence. Zpracujte si jejich popis potřebných detailů. Pomůže vám to určit si svůj směr a pochopit, jak se vymezit. Vzor sledovaných faktorů viz níže.
  • Firma, která vás inspiruje – máte nějaké vzory? Inspirujte se od nich, sledujte je, ale nesrovnávejte se s nimi, dokud nebudete na podobné úrovni.
  • Silný hráč trhu – toho je třeba respektovat. Každý má svou cílovou skupinu. Vy se věnujte svým klientům/zákazníkům.

Každá forma a velikost podnikání s sebou nese výhody i nevýhody.
Vždy tedy existuje prostor pro vlastní strategii.

Co sledovat u konkurence – „v kostce“:

  • Jak působí
  • Cílové skupiny, které oslovují
  • Na jaké další služby se zaměřují
  • Marketingové nástroje, které používají
  • V čem „mají náskok“
  • Jak na to můžete reagovat

Přehled sledovaných faktorůvzor (inspirace) ke stažení v pdf

Na co si dát pozor

  • Kvalitativní faktory, kterou jsou součástí hodnocení konkurence, jsou často subjektivní. Proto nad výsledky diskutujte a upřesněte si, proč jste dané kritérium dali jako výhodu nebo nevýhodu.
  • Dejte si pozor, ať se nezahltíte detaily. Zaměřte se hlavně na to podstatné.
  • Diskutujte v rámci týmu, proč jsou některé faktory pro vás více nebo méně důležité. To vám také pomůže vytáhnout z tabulky konkurence konkrétní body, které zohledníte v marketingovém plánování.

Eva Havelková
Eva Havelková
Odborný garant tématu
• marketingová konzultantka od roku 2012
• vedení a koordinace projektů od návrhu až po realizaci
• definice značky (brandu), komunikační strategie
• tvorba www, tiskovin, online marketing, copywriting
• strategie reklamních kampaní

Detail nabízených služeb: Marketing | Interní komunikace

Sdílet článek s přáteli:

Máte zájem o novinky?

Připojte se k odběru a dostávejte nejnovější zprávy od našeho týmu




    Chcete se dozvědět více?

    Neváhejte nás kontaktovat