Marketing – funguje takto i u vás?
Marketing je u menších a středních firem, dle mých zkušeností, protkaný řadou kompromisů. Spoustu věcí jsou firmy nuceny si dělat vlastními silami, protože alespoň část nějakého marketingu vždy potřeba je. Vytváří se tak narychlo letáčky, občas se pošle informační hromadný e-mail, sem tam se přidá aktualita na web, nakoupí se dárkové předměty, vytvoří profily na soc. sítích, kam se občas něco vloží apod. Tato kouskovitá řešení jsou zpravidla zcela pochopitelná, protože marketing je výrazně ovlivňován těmito faktory (v našem pojetí jsou to limity) – finance, personální či časové kapacity, technické možnosti. Úkolem marketéra je s těmito limity pracovat a navrhnout takovou strategii, která bude v možnostech firmy a pomůže jí posunout se kupředu krok za krokem. Důležité kroky při řešení limitů najdete ve shrnutí na konci článku.
Limity marketingu podrobněji
- Finanční – tak tady je to zřejmě jasné. Rozpočet je věčné téma všude, natož u malých a středních firem. A je jedno, o jaké oddělení jde. Zpravidla se peníze přesouvají tam, kde to nejvíce hoří.
- Personální – firmě zpravidla chybí marketingový specialista, natož nějaké marketingové oddělení. Marketingu se tak věnují majitelé firem nebo částečně tuto zodpovědnost přebírá vyšší management, pro které je marketing doplňková a často neoblíbená činnost.
- Časové – majitelé ví, co by chtěli změnit, mají chuť spolupracovat s marketingovými konzultanty, ale neví, kde brát čas na poskytování informací o firmě a nutné zpětné vazby.
- Technické – např. závislost na interním informačním systému, zaběhlé, ale málo flexibilní systémy, přejímání systémů zahraničních mateřských společností, které se těžko mění pro potřeby českého trhu apod.
Časté situace, kdy se firmy rozhodnou pro změnu v marketingu
- Jednoduše nastal „vhodný“ čas – majitelé firem si už dlouho uvědomují, že marketing je na vedlejší koleji, ale už je to neudržitelný stav. Už cítí, že nefunkční marketing má negativní vliv na činnost firmy.
- Potřeba mít nový „hezký“ web – web je část, která se samozřejmě řeší úplně nejvíce. Zde se trendy rychle mění a ty opravdu zastaralé weby lze snadno poznat. Web je nutné brát jako nezbytnou součást marketingové strategie. Takže kvalitní tvůrci webů se poznají podle toho, že se budou hodně vyptávat na firmu, zákazníky, konkurenci apod. Zpravidla tak z potřeby webu vznikne i marketingový směr a navazující aktivity.
Pozor: podléhat „každému“ trendu není dobré. Zásada je: srozumitelnost, přehlednost, pěkný design. To je základ, co se nemění. - Využití situace na trhu – současná situace na trhu je příznivá pro produkty dané firmy, a proto ví, že nesmí váhat a musí marketing podpořit správnou strategií a rozpočtem.
Zkuste si malý test vašeho marketingu
- Napište si (stačí stručně), jak byste chtěli, aby vás vnímali zákazníci, kteří vás neznají a přijdou na váš web.
- Požádejte někoho (klidně známého), aby si prošel váš web a řekl vám, jak na něho jako firma působíte. Můžete mu pomoci těmito otázkami: Jak si myslí, že jste velká firma? V čem jste dobří? Chápe přesně, co děláte? Co ho zaujalo? Musel dlouho hledat, čím se zabýváte? Měl by chuť vás oslovit?
- Nebo si tento první dojem nechte zpracovat od nějakého marketéra, který už ví, co sledovat, ale vaši firmu nezná.
- Porovnejte názor kamaráda/marketéra s vaším očekáváním.
- Liší se to hodně? Pak je image (značka) vaší firmy pro neznámé okolí nesrozumitelné a je potřeba na tom zapracovat.
Shrnutí a doporučení
Nelze být perfektní ve všem
Web, blog, e-mailing, správa sociálních sítí, reklama na sociálních sítích, PPC reklama, SEO, tiskoviny, eventy, pořádání vlastních akcí, reklama v médiích, public relation apod. – tohle opravdu, ale opravdu nelze dělat všechno perfektně a naráz.
Jak z toho ven?
- Začněte s tím nejdůležitějším, a to udělejte pořádně. Zpravidla je to web a tvorba základních firemních materiálů. Upozornění: cílem webu není vždy jen vytvořit „prodejní web“. Mnohdy se obchod děje úplně někde jinde a cílem webu je naopak podpora značky jako takové nebo třeba podpora značky zaměstnavatele apod. Tvorba webu a ostatního tomu musí být přizpůsobena.
- Jakmile máte zvládnutý základ, začněte se postupně věnovat dalším nástrojům. Opět věnujte více času přípravě. Tvorba něčeho nového je časově náročnější, ale pokud vše dobře rozjedete a nastavíte, pak už tomu oproti přípravě věnujete zlomek času. Příklad u tvorby e-mailingové strategie – pečlivě promyslete témata, šablonu newsletteru, setřídění kontaktů, periodicitu zasílání a vyhodnocování. Poté už vás čeká práce jen s tvorbou témat.
- Pokud nevíte, co je ten základ a prioritní nástroj, který zvládnout, nechte si poradit. Na začátku, kdy marketing začínáte nově nastavovat, se vyplatí externí konzultant, kterého vytěžíte na potřebnou dobu. Jakmile se časem začínají rozjíždět další marketingové nástroje, pak už je vhodné zvážit člověka na plný úvazek. Nebo část pokrýt interními silami a nadále spolupracovat s konzultantem. To už je hodně individuální.