Monitorujete konkurenci? Přehled sledovaných faktorů ke stažení
Přestože je sledování (popis) konkurence součástí marketingového plánování, setkávám se spíše s tím, že mají firmy o své konkurenci buď povrchové povědomí, nebo řeší konkrétní detaily, které by neměly. Navíc tendence srovnávat se stále s někým mnohem lepším má velké zastoupení i v podnikání.
Různé důvody, proč má smysl se podívat na svou konkurenci
- Získáte přehled, jak si aktuálně vedete.
- Budete mít podklad pro opakované srovnání v rámci delšího časového úseku. Poznáte, jak se vyvíjíte v čase vy a jak konkurence.
- Pokud se vám podaří pochopit, jakým způsobem konkurence funguje, bude pro vás snazší si nastavit vlastní cestu.
- Při plánování vlastní image zohledníte i reálná data z vašeho trhu. Budete vědět, proč děláte, co děláte. Lépe se zorientujete, na jakém trhu se nacházíte, jak funguje, jaké trendy se vás týkají, co je méně a co více podstatné.
Zmapovat konkurenci je důležité, ale nekopírujte ji. Nikdy nevíte, co je za jejich taktikou/strategií skryté. Jaké mají cíle, procesy, hodnoty, vnitřní motivaci a další individuální podmínky. Poznejte svou konkurenci proto, abyste si nastavili svou image.
Když se chcete o konkurenci dozvědět více, rozlišujte, do jaké kategorie patří:
- Srovnatelná/podobná firma – to je vaše hlavní konkurence. Zpracujte si jejich popis potřebných detailů. Pomůže vám to určit si svůj směr a pochopit, jak se vymezit. Vzor sledovaných faktorů viz níže.
- Firma, která vás inspiruje – máte nějaké vzory? Inspirujte se od nich, sledujte je, ale nesrovnávejte se s nimi, dokud nebudete na podobné úrovni.
- Silný hráč trhu – toho je třeba respektovat. Každý má svou cílovou skupinu. Vy se věnujte svým klientům/zákazníkům.
Každá forma a velikost podnikání s sebou nese výhody i nevýhody.
Vždy tedy existuje prostor pro vlastní strategii.
Co sledovat u konkurence – „v kostce“:
- Jak působí
- Cílové skupiny, které oslovují
- Na jaké další služby se zaměřují
- Marketingové nástroje, které používají
- V čem „mají náskok“
- Jak na to můžete reagovat
Přehled sledovaných faktorů – vzor (inspirace) ke stažení v pdf
Na co si dát pozor
- Kvalitativní faktory, kterou jsou součástí hodnocení konkurence, jsou často subjektivní. Proto nad výsledky diskutujte a upřesněte si, proč jste dané kritérium dali jako výhodu nebo nevýhodu.
- Dejte si pozor, ať se nezahltíte detaily. Zaměřte se hlavně na to podstatné.
- Diskutujte v rámci týmu, proč jsou některé faktory pro vás více nebo méně důležité. To vám také pomůže vytáhnout z tabulky konkurence konkrétní body, které zohledníte v marketingovém plánování.