Plánování B2B marketingu je „snadné a složité“ zároveň
V B2B marketingu se zpravidla nejvíce řeší tři oblasti – web (musí podporovat image), osobní prodej (ideální je fungující spolupráce obchodu s marketingem), tvorba obsahu (nejlépe pravidelná a konzistentní).
Zní to jednoduše a jasně. Proč to ale jednoduché vůbec není? Protože vše, co tvoří marketing, není nikdy stejné.
V zásadních bodech se podmínky firem liší v tomto:
Rozpočet
- Peníze mají zásadní vliv na vše – technické a grafické zpracování webu, využívání komunikačních nástrojů, velikost marketingového oddělení, možnosti využívání externích specialistů apod.
- Většinou platí: čím nižší rozpočet, tím více času, energie a trpělivosti musí do marketingu vložit firma sama.
Aktuální stav marketingu
- Velký rozdíl při plánování marketingu je ve firmě, která má funkční a existující image, oproti firmě, která značku doposud moc neřešila.
- Velmi se také liší marketing v tom, zda jsou jednotlivé aktivity buď rozpracované, běží, dlouhodobě fungují, nebo zatím neexistují vůbec.
Lidé
- Marketing je hodně o budování značky, odvaze být vidět. A to není pro každého. Je potřeba hledat individuální cestu, která bude v souladu s podstatou firmy a lidé ji budou ochotni akceptovat a podpořit.
- Velmi důležité je také nastavení a komunikace hodnot napříč firmou, propojení marketingu s dalšími odděleními, zejména s obchodním oddělením apod.
Obsah (témata, forma)
- Jsou firmy, u kterých je nalezení vhodných témat složitější než jinde.
- Čím specifičtější obor podnikání je, tím náročnější je oslovit cílové publikum.
- Zpracování témat podle oboru podnikání může být různě časově, finančně a technicky náročné.
- Je nutné v plánování komunikace rozlišit význam obsahu. Zda tvoří podstatnou, nebo jen podpůrnou část marketingové komunikace. Může se to změnit.
Čas
- Každá firma má odlišné časové kapacity na marketing. Ovlivňuje to frekvenci a množství využívání marketingových nástrojů.
Připravenost na změny, trpělivost
- Ve většině případů nemá změny nikdo moc rád. Je to proces, který vyžaduje čas, trpělivost, motivaci. I v tomto směru má každá firma odlišný přístup, který je potřeba respektovat a plány tomu přizpůsobit.