+420 731 281 840 | info@sharane.cz

Vzdělávání, inspirace, sdílení: 
manažerský rozvoj, marketing, HRM

+420 731 281 840 | info@sharane.cz

Vzdělávání, inspirace, sdílení:
manažerský rozvoj, marketing, HRM

Oživení firemního vzhledu – základní pravidla a doporučení

Články

Pokud vaše firma funguje a máte dobrý byznys model a vizi, gratuluji, to je to hlavní. Na optickém vzhledu značky popravdě v tomto případě až tak moc nezáleží. I když bych to neměl jako grafik říkat, osobně jsem se o tom přesvědčil u řady klientů, kteří mají funkční projekty a společnosti několik let. Na druhou stranu, každá úspěšná firma se časem dostane do fáze, kdy vystupuje navenek mnohem více. Typicky například při hledání nových míst odbytu pro jejich výrobky, na veletrzích či v online světě apod. Najednou se ukáže, že neexistující jednotný styl značky je při střetu s konkurencí problém. Dříve nebo později se tedy každá společnost dostane do momentu, kdy je třeba vizuální styl napravit nebo nově vytvořit.

Nacházíte se ve výše popsaných situacích? Přemýšlíte, jak s redesignem začít? Nemusíte se hned bát náročného řešení. Cesta z problémů může být dostupná i bez extrémních výdajů na redesign nebo tisk.

Stavební kameny redesignu nebo tvorby nového firemního designu

Použití firemních barev

Udělejte si jasno v tom, která firemní barva bude definitivně vaše. Zní to jako samozřejmost, přesto řadě firem chybí jasná definice firemní barvy pro tisk (cmyk, Pantone), pro digitální zobrazení (RGB) nebo pro fyzickou aplikaci barev či fólií (Oracal a RAL). Jakmile se toto narovná, máte za sebou první krok ke zlepšení. Pokud nemáte designový produkt nebo nějakou exkluzivní kolekci potravin nebo třeba nábytku, vyhnul bych se Pantone barvám. Je to z důvodu, že konvenční tisk se realizuje vždy pomocí 4 barev a Pantone barvy se musejí obvykle dokupovat extra. Což jsou extra peníze. Jinak proti Pantone barvám nejsem, jen upozorňuji na zohlednění vlivu na rozpočet. Pokud barvu pro firmu teprve hledáte, doporučuji podívat se na váš vybraný odstín na telefonu, monitoru a alespoň na jednom výtisku z laserové barevné tiskárny. Zjistíte, že to vypadá všechno trochu jinak. Pokud budou rozdíly jen mírné, neřešte to. Pokud budou rozdíly značné, vybrali jste možná barvu, která nejde běžně reprodukovat v tisku. Tento test vám může ušetřit v budoucnu mnoho nervů a peněz.

Logo

Pokud firma funguje více let, měnit logo od základu je nesmysl. Logo je spouštěč emocí ve vašem mozku, pokud uvidíte určité sdělení s daným symbolem. Snahou firem jsou samozřejmě pozitivní asociace. Razantní změna loga toto pojítko anuluje. Proto jsem proti. Pokud je logo esteticky nekvalitní a firma funguje již dlouho, je možné udělat korekci při zachování významového sdělení, propojení a barev. Někdy stačí jen úprava poměru symbolu a typografie loga. V ten moment se může zlepšit čitelnost (zřetelnost názvu na první pohled), zmenšování motivu (až třeba na propisku), možnosti reprodukce a podobně (vyřezávání a gravírování).

Vizitky

U vizitek je paradoxně nejdůležitější kvalitní papír. I kýčovitý a strašidelný design vizitky bude vypadat poměrně dobře, pokud jej dáte na kvalitní gramáž papíru a zalaminujete. Vyhnul bych se tedy zcela copy centrům a soustředil se na ofset. Spousta tiskáren vám vytiskne kvalitní oboustranné vizitky s laminací za cenu, která bude stejná nebo jen mírně vyšší než v copy centru za rohem. Budete muset třeba “jen týden počkat”, než se jim nasbírá tisk na ofset. Nemluvě o řezech papíru. Profesionální ořez je vždy poznat. Ořez z copy centra je taky poznat.

Firemní písmo

Web, letáky, etikety a katalogy jsou součástí jednotného působení společnosti. Písmo k tomu velmi přispívá. Je to nosič sdělení směrem ke klientovi. Stejně jako u barvy ale musí existovat jasná pravidla, jaké písmo použít. Dnes existuje řada řešení od Google, která lze komerčně využít za 0 Kč. Podporují samozřejmě diakritiku a často mají více řezu (Regular, Bold, Semibold…), což je příjemné. Celkovému vzhledu velmi pomůže, pokud si nastavíte, jak se budou psát hlavní sdělení, jenž firma vysílá do světa. Jak se bude psát motto, jak se bude psát text na banner, jak se bude psát jméno a funkce člověka… Používejte jeden font a dva až tři řezy písma. Je spousta písem, která mají módní vzhled, ale nemají dostatek řezů, mají problémy s diakritikou nebo špatné meziznakové mezery (tzv. kerning). Pokud si nejste jistí, raději volte Google Fonts  (ale jen latin extended) nebo jakýkoliv starý dobrý web safe fonty, ty jsou totiž bezpečně na každém pc.

Shrnutí a doporučení

  • Chcete změnit nebo nově vytvořit vizuální styl? Nebojte se, nemusí to být hned cesta extrémních výdajů.
  • Vyžívejte CMYK, vyhněte se Pantone barvám – ušetříte peníze.
  • Máte logo několik let? Neměňte jej od základu, často stačí úprava poměru symbolu a typografie loga.
  • U vizitek je nejdůležitější tisk na kvalitní papír.
  • Nemáte pravidla, kde použít jaké písmo? Nastavte si je – jeden font a dva až tři řezy písma.

Potřebujete s čímkoliv poradit? Rádi vám pomůžeme.

František Burda
František Burda
• grafik od roku 2003
• bohaté zkušenosti z řady firem i z podnikání
• návrhy webů a prototypů od nuly až do spuštění
• řešení vizuálního stylu firem nebo redesign
• návrhy tiskovin, obalů a předtisková kontrola

Detail nabízených služeb: Firemní design

Sdílet článek s přáteli:

Máte zájem o novinky?

Připojte se k odběru a dostávejte nejnovější zprávy od našeho týmu




    Chcete se dozvědět více?

    Neváhejte nás kontaktovat