Kde mi váznou finanční zdroje, když prosperujeme?
Tak to je jedna z nejčastějších otázek majitelů firem. Přestože jejich společnost prosperuje a vykazuje zisk, nemá dostatek finančních zdrojů. Jak zjistit, kde je problém? A kde začít? Jako první analyzujte cash flow. Ale udělejte to tak, abyste se neztratili v detailech.
Jak analyzovat cash flow a neztratit se v detailech
Cash flow představuje vyjádření peněžních toků v určitém časovém horizontu, a to nejrychleji formou prozkoumání peněžních toků ve struktuře příjmů a výdejů společnosti.
1. Krok – výpočet tzv. obchodního deficitu
- Jakou základní informaci vám výpočet přinese?
Především zjistíte, zda celkově své zákazníky úvěrujete, nebo naopak jestli vám vaši dodavatelé pomáhají financovat provoz podniku. - Jak si svůj obchodní deficit spočítáte
Obchodní deficit vyjadřuje rozdíl mezi dobou splatnosti pohledávek a dobou úhrady krátkodobých závazků celkem. Udává počet dnů, který není zdroji pokryt. Metoda je rychlá, operativní a porovnává dobu obratu pohledávek (krátkodobé pohledávky z obchodních vztahů) a dobu obratu závazků (krátkodobé závazky z obchodních vztahů).
- Jak s výsledkem výpočtu obchodního deficitu pracovat?
Pokud úvěrujete své zákazníky = potřebujete další zdroje financování.
Pokud vám dodavatelé pomáhají = máte k dispozici určitou výši volného peněžního toku.
Je dobré vnímat, že půjde o celkové hodnoty, které je třeba dále analyzovat a přijímat další opatření pro zajištění dostatku finančních prostředků v čase.
2. Krok – analýza nastavení platebních podmínek
- Co se zjišťuje?
1. Jestli máte vhodné a vyhovující nastavení platebních podmínek.
2. Poté následuje zjišťování porovnávání nastavených splatností a specifických dohod na straně jednotlivých dodavatelů i odběratelů se srovnáním jejich platební morálky v čase. - Co bývá velmi častou chybou.
Opakovaně se setkáváme s tím, že dodavatelské podmínky za dodání zboží jsou například 60 dnů a odběratelské 45 dnů. Ale odběratel je často v prodlení, neplatí peníze včas, čímž dochází k jeho úvěrování. - Jak nedostatky řešit?
Doporučujeme opravu finančních toků a následně ve spolupráci s obchodními partnery korigovat splatnosti faktur. Při vyjednávání si můžete pomoci občanským zákoníkem, který specifikuje obvyklé splatnosti a říká, že pokud není splatnost faktur sjednána smluvními stranami, je splatnost přesně 30 dní. Bezproblémově lze sjednat splatnosti delší i 60 dnů nebo i kratší 30 dní. Zákoník také hovoří o splatnosti faktur delších 60 dnů, která lze sjednat s klientem pouze za situace, pokud toto ujednání nebude hrubě nespravedlivé.
Shrnutí a doporučení
Díky výše uvedeným základním analýzám zjistíte, zda máte v této oblasti problém. Nechte si je zpracovat od finančního oddělení. Spolu se strukturou splatností závazků a pohledávek s vyčíslením obvyklých dnů plateb po splatnosti jsou podkladem pro další a detailnější přezkoumání obchodního či nákupního týmu.
Další výpočty a předmět zkoumání:
- revize poskytovaných záloh na dodání zboží
- změny platebních podmínek na základě jejich zažitých splatností versus splatnosti na faktuře (urgence či upomínky plateb apod.)
- rekalkulace ceny prodeje s jejím zakomponováním propočtu průměrných dnů zpoždění do ceny a případný návrh skonta při platbě v termínu splatnosti
Vždy ovšem přihlédněte ke znalosti trhu a vyhodnocení možných obchodních změn a jejich dopadů.
Výpočet obchodního deficitu a revize splatností jsou tedy prvním krokem v revizích cash flow finančních zdrojů. Je to prvopočátek dalších analýz a rozborů pro potřebu finančních zdrojů.
Dalším krokům v analýze finanční situace podniku se budeme věnovat v následujících článcích.