Co dělat, když firma stárne
Strategicky přemýšlet, plánovat a konat. Nástupnictví je proces a vyžaduje čas, trpělivost a vzájemný respekt všech zúčastněných. Je to změna jak pro předávající, tak i nově nastupující a velmi často ovlivňující celkové klima ve firmě a zároveň má mnoho proměnných po cestě.
Na co v procesu nástupnictví nezapomínat:
- průběžně mapovat věkovou strukturu firmy
- plánovat s předstihem generační obměnu
- vnímat úrovně – majitel, management, klíčoví lidé
- znát klíčové pozice / klíčové lidi
- vytipovat možné nástupce
- otevřeně komunikovat změnu
- nastartovat přenos znalostí
- rozvíjet a udržet nástupce
- vnímat dopad změny na byznys/firemní kulturu
- změny časově zarámovat
- mít trpělivost v přijetí změn u zúčastněných
(učí se i ti odcházející) - ochotu naslouchat, vnímat se navzájem
(generační rozdíly)
Nástupnictví a generační obměna má mnoho podob. Jedna může být v rodinné firmě, která se předává z generaci na generaci, jiná zase v situaci, kdy se majitel rozhodne firmu prodat a další ve větší firmě, kde na klíčových pozicích je větší procento věkově starších. Co však je klíčové a důležité pro všechny, je iniciace procesu ve správný okamžik, reálný plán, lidský přístup (bývá to náročné pro všechny zúčastněné), akceptace dlouhodobého horizontu a chuť se učit a rozvíjet navzájem.
––––––––––––––––––––
Pokud s vámi téma rezonuje, máte chuť sdílet své vlastní zkušenosti nebo se o tématu dozvědět více, registrujte se na naši únorovou Business snídani Sharane – Nástupnictví a generační obměna v praxi. Více informací a registrace zde.