Jak „lidský faktor” ovlivňuje plnění marketingového plánu
Poté, co si s klientem určíme směřování marketingu, nastává období realizace konkrétních činností. Je to nejvíce proměnlivá část celého procesu, která se bez flexibilního přístupu neobejde.
Jedna velká oblast, která z mého pohledu ovlivňuje plnění plánu, je způsob komunikace, osobního nastavení a přístupu lidí, kteří se na realizaci podílí. V momentě, kdy to narušuje plán a dohodnuté kroky, je potřeba na to reagovat a hledat způsoby, jak se vrátit na určenou cestu.
S čím se často potkávám:
Čas a termíny
Rozdílný pohled na priority a individuální „boj“ s časem nastane vždy. Pokud se to děje příliš často, musí se vyhodnotit, jak moc mají tyto výkyvy vliv na cíle, co s tím lze dělat a jak s tím dále pracovat.
Změna zainteresovaných lidí
Plán zpravidla tvoří úzká skupina lidí. Pokud se kdokoli v týmu změní, vždy přijde s dalším úhlem pohledu. Je to v pořádku, ale je nutné ho zasvětit do původního procesu, aby se případné aktualizace řešily v daných souvislostech.
Nepochopení/nepřijetí plánu
Pokud marketingový plán nepřijme podstatná část lidí ve firmě, nikdy nebude úplně fungovat. Je potřeba jeho smysl předat dál, a to nejen jednorázově, ale je dobré se o něm bavit i v průběhu času. V případě B2B je prioritou komunikovat aktivity ve spolupráci s obchodním oddělením.
Očekávání × realita
Něco skutečně udělat je samozřejmě náročnější, než si něco naplánovat. Pokud jde o nové věci, začnou vyplouvat na povrch obavy, strach z reakcí, odmítnutí něco udělat… Většinou se to děje u zavádění nových nástrojů, tvorby obsahu, zapojení lidí do komunikace firmy apod. V tomto případě se musí hledat, kde je možné „uhnout“, kde bude stačit si něco více vysvětlit, pomoci, dopřát si čas.
Vytrvalost
V případě zavádění změn, které jsou více vidět, vnímám u klientů mnohem větší motivaci a nadšení, než když dojde na plnění dlouhodobých cílů. A to je na plánu to nejtěžší. Uvědomit si, že je potřeba jít postupně krok za krokem. A vydržet to. Z pohledu dlouhodobé komunikace ovšem jinou cestu neznám.
Pokud je pro úspěšné plnění marketingového plánu podstatné přijetí a pochopení kroků lidmi, je potřeba zapojit do procesu i odborníky na firemní komunikaci. V tomto případě tvoříme společný „tandem“ s Šárkou Chládkovou.